zaterdag 3 november 2007

Iedereen mediteert

Veel mensen denken dat mediteren niks voor hen is. Dacht ik vroeger ook. Jan, mijn vriend denkt het ook. Maar, zegt hij, alleen al ik het Ijsselmeer oversteek. Ja dan staar ik zo in de verte, met alleen maar water om me heen. Dat is eigenlijk wel mediteren.
Toen ik een paar jaar geleden op vakantie was in Marokko en wat familieleden opzocht in El Jebha, wat aan de noordkust ligt, en tegen de bergen aan, liep ik een eindje de weg op, de bergen in. Er zat een vrouw aan de weg, te zitten, ze groette vriendelijk en ze keek gelukkig. Ook mediteren, volgens mij.
Vandaag heb ik aan een workshop meegedaan. Bert Huiberts vertelde ons dat ieder zijn eigen soort meditatie heeft. Vissers zitten uren naar een dobber te staren. Verre afstandlopers ervaren iets bijzonders. Als je flink gesport hebt en je gaat languit liggen, dan stromen je hersenen leeg. Een heerlijk gevoel.
Bert heeft ons wat laten zien van hoe meditatie voor hem werkt. Wij hebben zijn BALANS training meegemaakt. Het is een mix van dansen, ademen, neuriën en liggen. Hij vertelde dat deze manier voor hem een goede manier van mediteren is. Ieder heeft of vindt zijn eigen manier. Voor mij werkt deze manier perfect. Dank je wel Bert.

Geen opmerkingen: