vrijdag 27 maart 2009

Stress en het Keelchakra

Stress bouwt langzaam op. Een van de manieren waarop stress opbouwt is het veronachtzamen van je keelchakra. De energie in je keelchakra wordt geblokkeerd.


Het keelchakra staat voor: jezelf uiten. Waarom raken we geblokkeerd in het uiten van onszelf? Het sluipt erin. Meestal heeft het te maken met wat we noemen beleefd en beschaafd zijn. Het wordt ons met de paplepel ingegoten. We leren om ons aan te passen aan wat er van ons verwacht wordt. Netjes zitten in de klas en mond dicht houden. Later leren we om rekening met een ander te houden. We geven vaak een beetje toe, om de lieve vrede. We vergeten verder wat we vroeger graag deden, we zijn niet meer creatief. We zeggen niet waar het op staat om de ander niet te kwetsen en ga zo maar door.


Maar als we teveel rekening met de gevoelens van een ander houden lost dat in de eerste plaats niets op. De afstand tussen mensen wordt zo steeds groter. En meer dan rekening met de ander houden is het vaak de angst voor confrontatie. Anderen vinden ons wel aardig. Maar eigenlijk kost het aardig zijn ons meer dan we zouden willen toegeven. Het kan ook zo zijn dat we al zo geconditioneerd zijn dat we onze eigen gevoelens niet eens meer kennen. Juist de confrontatie kan de lucht zuiveren.


Als we op deze manier onszelf kwijtraken, zijn we, misschien onbewust, flink negatieve stress aan het opbouwen.


Ik geef drie manieren om door je keelchakra te helen beter met stress om te gaan.


- Meditatie met het keelchakra.. Ga rechtop zitten en adem rustig . Zie dan op de plek van je keel een wit licht. Blijf je hier 5 minuten op concentreren.


- Affirmaties:

§ Ik zeg de waarheid met plezier en gemak

§ Ik uit me graag en gemakkelijk

§ Ik doe en zeg wat ik wil

§ Ik ben creatief en ik kan mijn creatieve gevoelens uiten

§ Ik herinner me wat ik graag doe en ik doe wat ik graag doe


- Mantra Ohm, of Aum. Misschien heb je wel eens van Ohm gehoord of een Ohm mantra meditatie meegemaakt. Het interessante vind ik dat het een oeroude klank is. De letters l, m, n, en r horen bij elkaar(Liquidae).Ezelsbruggetje: molenaar (namelijk de medeklinkers van het woord molenaar) In de wisseling van klanken in de loop der tijden komen deze medeklinkers vaak voor. Een theorie is dan ook dat de woorden Ohm, Mama en Allah eigenlijk allemaal dezelfde oerbetekenis hebben, namelijk iets alles omvattends, van het begin tot het eind en dan weer terug. Het is dan ook de bedoeling om de Ohm mantra door je hele lichaam te laten gaan. Je zegt het woord hardop en houd de klank zo lang mogelijk aan. Je stelt je tegelijkertijd voor dat het van je hoofd tot aan je tenen door je lichaam gaat en dan weer terug. (zie voor meer informatie: http://jananneloonstra.nl/p-act_Mantra.html )


Ik hoop dat je met deze oefeningen weer een beetje bij jezelf terugkomt en dat ze het je makkelijker maken om je te uiten.


e-book

Geen opmerkingen: