dinsdag 20 juli 2010

Hoe werken affirmaties?

Soms vragen mensen zich af of affirmaties wel helpen. Of men denkt zelfs: wat een flauwekul. Alsof ik zelfvertrouwen zou krijgen of succes met geld zou krijgen als ik alleen maar zeg: ik heb zelfvertrouwen, of ik heb succes. Ik weet niet of die mensen dan ook immuun zijn voor complimentjes? In ieder geval voelen de meeste mensen zich goed als ze een compliment krijgen. Gisteren hoorde ik een man van middelbare leeftijd tegen zijn vrouw zeggen: jij kunt ook helemaal niks, hè? Hoor je dat liever dan? Ik hoop wel dat deze vrouw immuun is geworden voor dit soort gezegdes van haar man. Ze reageerde er niet op.


Kijk anders eens naar kinderen. Kinderen krijgen steeds meer zelfvertrouwen als je ze stimuleert en zegt dat ze iets goed gedaan hebben. Kritiek op kinderen moet altijd zeer opbouwend zijn. Vertellen hoe ze iets beter kunnen doen. Zeggen dat het oké is, omdat ze het nog moeten leren. Dat het al beter gaat dan de vorige keer bijvoorbeeld en dat het binnenkort heel goed zal gaan. Zeg nooit: O , dat kun jij niet. Of bijvoorbeeld : doe niet zo stom. dit soort gezegdes werken diep in op het onderbewuste en een kind kan er stevige faalangst door krijgen.

Helaas hebben we allemaal vaak gehoord dat we eigenlijk niet goed genoeg zijn. Daarom willen we nog graag horen dat we wél goed genoeg zijn. Bewust weet je wel dat je oké bent, maar je onderbewuste, het stemmetje in je hoofd zegt: dat kun je niet, dat durf je niet.

En hier zijn affirmaties goed voor. Om dat negatieve stemmetje in je hoofd positief te late n worden. Als jij duizend keer gehoord hebt (of mensen hebben het je laten voelen) dat je niet goed genoeg bent, dan is duizend keer tegen jezelf zeggen dat je oké bent daar een uitstekende remedie voor. Het onderbewuste gaat op een gegeven moment over stag.

Later meer over affirmaties.
Je kunt nu al kijken op het vernieuwde affirmatie weblog. AFFIRMATIES

Geen opmerkingen: