woensdag 5 september 2007

Bewust zijn van negatieve gedachten en gebruik maken van affirmaties

Bij de meeste mensen is negativiteit zo ernstig in hun gedachten geslopen dat ze het niet eens doorhebben. Ik denk dat het absoluut zaak is om je er bewust van te worden hoe vaak je negatief denkt, hetzij over jezelf, hetzij over anderen. Hoe vaak raak je niet betrokken in gesprekken waar de negativiteit afstraalt, geroddel, gepraat over pech en ziekte. Let er eens op. Ik denk dat als je je niet bewust bent van de negativiteit in jezelf, dat je dan nog niet echt leert om positief te zijn.

Op internet heb ik een aantal sites en reacties van mensen gezien die positief willen zijn. Men schrijft bijvoorbeeld affirmaties, maar men beseft niet dat men tóch negatief bezig is. Men zegt: "Ik wil niet dit en ik wil niet dat--". Dat zijn negatieve affirmaties

Of bijvoorbeeld: "Ik vergeef mijn buurvrouw en ik wens dat ze ophoudt met haar vreselijke gedrag". Dit soort gedachten zal niet helpen om positief te worden.

Het lijkt me dus absoluut belangrijk dat je je bewust wordt van je negatieve gedachten. Als je beseft hoe negatief je bezig bent, dan pas kun je beginnen met positief zijn. Je moet daar wel wat voor doen. Je wordt je niet zomaar bewust van je nagatieve gedachten, omdat het erin geslopen is. Het gaat automatisch en onbewust.

Ik stel voor om iedere week een dag te besteden aan je bewust te zijn van je gedachten. Makkelijk is het om eerst te leren te zien hoe anderen negatief zijn. Bij anderen zie je het makkelijker dan van jezelf. Als mensen roddelen (of niet echt roddelen, maar bijvoorbeeld vertellen dat die ander dat toch niet zo slim heeft aangepakt, -ga je daar makkelijk in mee? Probeer op dat moment de positieve kant te zien. Als je je daarin oefent, dan krijg je ook meer vat op je eigen negatieve gedachten.

En let op: negativiteit is in je onbewuste geslopen! Naast de bewustwording van je eigen negatieve gedachten is het belangrijk dag in en dag uit je affirmaties te doen. Door herhaling van affirmaties ga je erin geloven. Want ook door herhaling van negatieve opmerkingen tegen jou (in je jeugd) ben je onbewust negatief geworden. Dus herhaal positieve affirmaties totdat je onbewuste er in gaat geloven. Dit is van cruciaal belang! Affirmaties zeggen is een makkelijke manier om steeds positiever te worden. Alleen: je moet wel volhouden. Overtuig jezelf ervan dat je goed bent, dat je slim bent, dat je gelukkig bent.

Een tip om je affirmaties geloofwaardiger voor jezelf te maken is: gebruik de switch (of ook karateslag genoemd):
Sla met je ene vuist, met de zijkant senl en krachtig 3x in de palm van je andere hand, en vice versa, keer op keer, terwijl je de affirmatie luid en duidelijk hardop zegt.

En neem iedere dag een boekje met affirmaties mee. Blader er een paar keer per dag in. Je onbewuste neemt het toch op als je er ook niet alle aandacht aan geeft bij het lezen. Herhaling is belangrijk!

2 opmerkingen:

Heidi zei

hallo, leuk je te "ontdekken" via het forum "the Secret"! ben blij dat je deze zinvolle info, zoals hier op je blog, deelt!
ivm die negatieve gedachten: als ik één week "los" laat en niet meer bezig ben met positieve visualisaties of positieve affirmaties, dan merk ik, dat ik als een pijl weer wegzak in oude negatieve patronen... is dit normaal denk je?
(mijn blogadres: www.heidischoefs.be/blog gaat wel niet specifiek over de secret...)

liefya zei

Hoi Heidi,
Het is helemaal normaal dat je weer in oude patronen zakt. Maar hoe vaker je weer terug naar het positieve gaat, des te langer je positief zult kunnen blijven. Wat je nu al gedaan hebt is al mooi meegenomen. Maak je niet druk. Het wordt steeds beter.