dinsdag 18 september 2007

Doelen bereiken 2

Een vraag: hoe vaak moet je je dat doel dan visualiseren? iedere dag opnieuw? ik heb het gevoel dat als je bepaalde doelen iedere dag opnieuw visualiseert, het bijna overgaat in een obsessie en dat het doel dan steeds verder weg van je gaat...

Een paar jaar geleden dacht ik dat het leven ging zoal het ging en ik nam het zoals het kwam. Wat doelen stellen betreft. Eigenlijk had ik geen doelen in mijn leven gesteld behalve wat ik vanzelf voorgeschoteld kreeg: diploma van school halen. mijn studie afmaken, werken. Ik ben getrouwd geweest en heb kinderen gekregen-ja dat wilde ik, maar heb ik daartoe dan mijn doelen gesteld? Ik dacht eigenlijk dat het leven vanzelf ging.

Toen ik dan op een cursus kwam waar op ik zomaar, onvoorbereid tien doelen moest stellen. Ik had daar nog nooit over nagedacht en moest eigenlijk maar wat verzinnen om aan die tien doelen te komen.

Ja en dan moesten we gaan visualiseren. Ik heb me wat afgevisualiseerd. De doelen die ik uiteindelijk gesteld had waren toch wel begerenswaardig. Ik heb zes weken lang gevisualiseerd. Een paar kleine doelen zijn een beetje uitgekomen. Maar zouden dat misschien ook wel zijn zonder al het gevisualiseer. Maar dan de grote. We moesten ook echt een paar doelen stellen die onbereikbaar leken.

Dat grote huis heb ik nog steeds niet.
Die bestseller heb ik nog niet geschreven.
Ik heb ook nog geen groot gezondheidscentrum in Spanje.

Euh, eigenlijk wil ik niet zo'n groot huis. En Spanje had ik er ook maar bijgehaald.
Een bestseller schrijven? Wie wil dat nou niet. Dat komt er nog wel van.

Ik denk dat als het visualiseren een obsessie wordt: laat dan maar los. Ik kan je niet vertellen of je doelen nog gerealiseerd worden. Sommige van mijn doelen waren misschien niet de juiste doelen.

Maar herinner je je dat verhaal uit de secret: dat huis dat gemanifesteerd was, terwijl het allang geleden was dat de poster gemaakt was en helemaal vergeten was.

Het zou dus ook nog kunnen gebeuren dat sommige doelen gerealiseerd worden en wensen uitkomen als je ze allang vergeten bent. Het lijkt me belangrijk om vooral nu blij en gelukkig te zijn. Soms een doel stellen en eraan werken, soms een wens doen en weer loslaten. Soms wekenlang visualiseren en toch maar weer stoppen. Positief blijven en als het eens een tijdje niet zo goed gaat altijd weer opnieuw beginnen. En vooral affirmaties gebruiken om je onbewuste op te krikken.

Omdat ik al een paar jaar geleden begonnen ben met het toepassen van The Secret (niet iedereen heeft er een paar jaar voor nodig, maar ik toevallig wel en jij ook?)word ik nu af en toe verrast: hee, ik heb een theebeurs,hee, op dat idee zat ik te wachten,zo, alweer een bestelling. Ik ben er van overtuigd dat iedereen die het volhoudt met The Secret op een gegeven moment (de een wat sneller dan de ander)verrast wordt door de mooie dingen die zij of hij zo graag wilde.

1 opmerking:

Billy zei

Hey Liefya

Ik ben nu al zo'n 5 maanden bezig met the secret. Visualiseren deed ik niet, ik had er geen behoefte aan, wellicht had ik weerstand want ik was het wellicht niet waard.
Ik kreeg vorige week een aha-moment. Ik ga nu ook visualiseren, niet "moeten" maar gewoon ervan genieten. Ik begin alvast met m'n droomjob te visualiseren waar ik al actie voor heb ondernomen.

groetjes