zaterdag 10 mei 2008

Collage en autobiografie

In de vorige artikels heb ik je 10 tips gegeven. In het artikel ervoor heb ik je laten zien hoe goed een collage of vision board werkt. Waar het nu écht om gaat is dat je het nu zelf ook gaat doen! Ik weet dat de meeste mensen het mooie ideeën vinden en van plan zijn het aan te pakken, maar uiteindelijk niet echt eraan gaan werken.

Ik heb hier een voorbeeld van. Ik ben een maand of wat geleden naar een gratis seminar van Nisandeh Neta geweest. Hij had het over zijn boek Elements of Succes , in het Nedelands: Lekker leven
In dat boek biedt hij een zes weken durende cursus aan. Het is een fantastische aanbieding, een cursus voor de prijs van een boekje. Er zitten ook cd's bij overigens.

Tijdens het seminar, waar meer dan 200 mensen aanwezig waren vroeg hij wie het boek had. dat was wel tweederde van de aanwezigen. Daarna vroeg hij wie de zesweekse cursus helemaal gedaan had. Ik schrok me wezenloos. dat was maar één persoon. En dat was ik!

Dus ik wil er op hameren: wil je vooruit komen doe er dan ook wat aan. En als blijkt dat je thuis in je eentje het toch niet helemaal kunt. Volg dan cursussen en betaal dat geld. Het is het absoluut waard.

Als je niet wilt en kunt betalen: Volg de tips! Ze werken!. Maar ze werken alleen maar als je ze ook uitvoert!

Om het je makkelijk te maken als je de tien tips van Denis Waitley hiervoor te veel vindt. Begin met een collage maken en met een autobiografie schrijven.

Collage: Verzamel tijdschriften met foto's over wat jij zou willen doen in je leven: Wil je een zeiltocht over de wereld maken? Zoek er plaatjes van. Wil je een luxe leven met een mooi huis, chique kleren, dure auto en dergelijke: zoek er plaatjes van. wil je een sprookjeshuwelijk? zoek er plaatjes van. Wat je maar wilt in je leven. Dan pak je een groot stuk papier en plak alles op. Op sommige plaatjes kun je een foto van jezelf plakken, bijvoorbeeld jij in een mooie auto (zodat hij voor jou zal zijn en niet voor je buurman bijvoorbeeld-want dan zie je die auto ook iedere dag)Als je slank wilt zijn plak en foto van een slanke dame of heer, met jouw eigen hoofd erop. Leuk om te doen. en als je kinderen hebt: doe het samen met je kinderen!

Autobiografie
: Zoals de tip van Denis Waitley. Stle je je voor dat je 10 jaar verder bent en schrijf een autobiografie van je leven, zoals jij wilt dat de komende tien jaar er uit gaan zien. dit werkt perfect.
Ik heb geloof ik al eens verteld van een vriendin van mij, die tijdens het opruimen een verslag van de bevalling van haar dochter tegenkwam. En ze herinnerde zich: Oja, zo is het precies gegaan. Maar even later realiseerde ze zich van: onee, het is geen verslag wat ik geschreven heb, ik had het geschreven vóór de bevalling, omdatik hoopte dat het zo zou gaan.

Zowel collage als autobiogafie zijn heel sterke gereedschappen. Kom op: maak een dagje vrij en doe het!

2 opmerkingen:

Noniman zei

Wat een goed idee en ga dit verder uit werken.
Heb al een aantal plaatjes verzameld, nu nog opplakken en verwerken.

Bedankt Ferry

Billy zei

Je hebt groot gelijk. Verleden jaar toen ik de film the secret had gezien had ik een moodboard gemaakt. Ik heb die weggedaan omdat m'n perfectionistische "ik" er niet mee tevreden was. De afgelopen maanden bleef het maar in m'n achtergrond galmen om een nieuw moodboard te maken maar het kwam er niet van. Tot ik je berichtje las. Haha, ik was één van die personen die er maar niet aan toekwam. Ik heb vandaag wat tijd vrijgemaakt en heb plaatjes en worden uitgeknipt en op A3-bladeren geplakt. Het is nog niet klaar maar het is een vooruitgang. Ik heb de bladeren in m'n slaapkamer gehangen omdat ik het zeker zou zien bij het opstaan. Wat mij opvalt is dat er allemaal heel leuke dingen opstaan; ik word er welgezind van. Dat is het al waard. Dank je voor het duwtje in de rug.

Groetjes
BillyB