zaterdag 23 mei 2009

Visonboard Freeware (Gratis Digitaal Collage)

Bij de (gratis) online cursus Doelen Bereiken krijg je (les 6 of 7) gratis tools om je digitale doelenposter te maken. Een collage werkt iets anders dan een doelenposter. Op een doelenposter verwoord je je doelen in tekst en je zet er ter ondersteuning plaatjes bij. (Zie voorbeeld: www.zondergekheid.nl/poster.htm)

Bij een collage zijn de afbeeldingen het belangrijkst. Het is de bedoeling dat de afbeeldingen op je onbewuste gaan werken. Een collage van papier hang je op een plek in je huis waar je iedere dag langs komt, zodat het op je onbewuste gaat werken. Je hoeft er niet iedere dag bewust naar te kijken.

Een digitale collage is voor op het beeldscherm van je computer. Je kunt het als screensaver gebruiken.

TIP
download Irfanview, om je de afmetingen van je afbeeldingen aan te passen. Heel handig programmaatje!


Als je photoshop hebt en er mee kunt werken, kun je zelf zo'n collage maken. Of Powerpoint!

Als je dat niet hebt, ga je op Internet zoeken. Dat heb ik gedaan. Er zijn honderden programma's engelstalig verkrijgbaar. Ik heb een aantal free trials uitgeprobeerd. Het grappige is dat de programma's niet eens op elkaar lijken. als je wel en programma wilt kopen, moet je er wat tijd voor uittrekken om precies te vinden wat je wilt.

Er zijn downloads mogelijk van visionboards waar je uit bestaande plaatjes en teksten kunt kiezen. Dat zou ik niet doen, want het moet je persoonlijke collage worden. Er is een programma dat subliminaal plaatjes over je scherm laat verschijnen. Het is een leuk progtamma, je kunt er je eigen foto's inzetten. Maar het lijkt me moeilijk om op je pc te werken met die plaatjes die door je beeld flitsen. Met tekst (afirmaties) vind ik dat wel gaan (met het programma happynizer, bij mij te krijgen, bijvoorbeeld)

Ik ben verder gegaan met Smart Draw. Het is een duur programma (197 dollar). het is eigenlijk voor business bedoeld met veel mogelijkheden voor allerlei zakelijke projecten. Ik heb de free trial (7 dagen)gedownload.

Je kunt met dit programma vrijelijk foto's en teksten invoegen. Gebruik dan een leeg sjabloon. Met de free trial kun je je visionboard echter niet opslaan. Daar is wel een trucje voor: door te klikken op de toets printscreen op je toetsenbord en dan in Paint te plakken. Door dan je afbeelding te selecteren, kun je hem als achtergrond voor je bureaublad gebruiken. Hier vind je het programma: www.smartdraw.com
Mijn zoektocht gaat overigens verder. als ik een makkelijk en betaalbaar programma vind houd ik jullie op de hoogte!

Geen opmerkingen: