zaterdag 2 augustus 2008

Geleide Meditatie. Wat is dat?


Hoe gaat mediteren met een geleide meditatie eigenlijk?
Het is heel eenvoudig. Je gaat in je eigen huis op een rustige plek liggen of zitten. Je zet dan de geleide meditatie aan. Het is een MP3 bestand. Dus je doet het via je computer, je MP3 speler, of je maakt er even een cd van.

Wat is een geleide meditatie precies?
Ik zelf onderscheid voorlopig drie soorten geleide meditaties.

1. Intuïtieve geleide meditatie. De persoon die de meditatie spreekt is zelf in diepe ontspanning en zegt wat hij meemaakt. Meestal is er wel enige voorbereiding, maar iedere keer kan de meditaite iets anders uitvallen.

2. Meditatie met veel toepassingen uit NLP (Neurolinguïstisch Prog rammeren). Er wordt onder meer gebruik gemaakt van de verschillende manieren waarop iemand iets opneemt, via zien, horen of voelen. Daaraan wordt gerefereerd tijdens de meditatie.

3. Meditatie met programmeren van je onderbewuste. Dit gaat onder andere uit van het principe dat je kunt communiceren met je cellen. Het allereerste onderzoek daarnaar is beschreven in het boek the secret life of plants en later nog een in het boek the secret life of cells. dit is zeer interessante materie. Ik ben het op het ogenblik aan het bestuderen. Mijn conclusies zal ik bekend maken via mijn nieuwsbrieven.

Wat is belangrijk bij het aanschaffen van een geleide meditatie?
Dat ligt aan je doel. Als je gewoon wat beter wilt slapen is een fantasie meditatie zoals Avonturenreis perfect.

Verder is het belangrijk dat de stem van de spreker je bevalt. Ik raad aan om eerst of in een winkel te luisteren naar een cd voordat je koopt of op internet even gratis te luisteren. Wat jij prettig in het gehoor vind liggen kan heel anders zijn dan wat iemand ander prettig vindt. Dit is heel persoonlijk.

Ik geef een nieuwsbrief uit, Daarin geef ik adviezen voor vooral emotionele en geestelijke gezondheid. Van tijd tot tijd krijg je dan gratis een korte geleide meditatie en ook andere gratis audiobestanden. Daar ga ik verder nog niets over vertellen, maar ze zijn vernieuwend grappig en stimulerend.

Nieuwsgierig geworden?
Probeer maar: www.zondergekheid.nl/happypeople.htm

Geen opmerkingen: