dinsdag 16 oktober 2007

Het geheim van The Secret Werkboek (2)

Als je mijn eerste artikeltje leest over het geheim van The Secret werkboek, dan zie je dat ik aanvankelijk niet zo heel enthousiast was. (6 okt 2007)

Maar: je kunt bij het artikel een heel positieve reactie van de schrijfster: Patty Harpenau lezen. En wat gebeurt er? Ik voel me gestreeld dat ze een reactie plaatst, ik bijf met het boek bezig: ik haal er nieuwe inzichten uit en uiteindelijk blijk ik het een echt Nederlands boek te vinden, wat precies goed is voor de Nederlanders die The Secret , (zoals ikzelf aanvankelijk) wel erg Amerikaans vonden.

Patty Harpenau is dus een kei in The Law of Attraction. Mijn kritiek op haar boek is 180 graden gedraaid.

Nou wil ik natuurlijk ook, intellectueel geschoold als ik ben, dat gevoel verklaren.

Het gevoel dat het Amerikaans was kwam waarschijnlijk door de nadruk op God in de eerste bladzijdes, hoewel ze er ook bij zet dat 90 % van de mensen in God gelooft. Het is niet dat ik niet (ergens in) geloof, maar die nadruk op God komt Amerikaans over. In Nederland zijn we daar voorzichtiger mee.

Het gevoel dat het een typisch Nederlands boek is komt meer uit de laatste bladzijdes en speciaal bij de zinnetjes die erin hakken bij mij: Geef het boek cadeau, leen het uit of deel de kennis mondeling. Doe dit alleen bij iemand die een open hart heeft en eraan toe is. Anders ontmoet je weerstand. Onthoud dat ieder mens het recht heeft op zijn of haar eigen weerstand. Dat is de Nederlandse manier omdat het niet om geldelijk gewin gaat en omdat de vrijheid van de mensen voorop staat: ieder mens heeft recht op zijn of haar eigen waarheid. Daar hechten we aan in Nederland

1 opmerking:

The Life Foundation zei

Dank je wel voor je hulp. laten we hopen dat we met de opbrengst van het boek heel veel kinderen kunnen helpen.
Hartelijke groet, Patty Harpenau