dinsdag 16 oktober 2007

Ik wil of ik heb


Als je je wens bij het universum plaatst zeg je: Ik heb (bijvoorbeeld) een mooie houten vloer of ik heb een mooie nieuwe badkamer. En dan zal het verder wel goedkomen.

Mensen die al een beetje ouder zijn en/of wat extra studie verricht hebben over affirmaties en dergelijke, weten dat ook Louise Hay dit soort affirmaties had. Bij veel mensen werkt het. En bij veel mensen werkt het niet.

Ooit, bij een workshop van Roy Martina heb ik gehoord hoe het komt als het niet bij jou werkt. Bijvoorbeeld je zegt tegen jezelf (affirmatie!): "Ik ben slank, ik ben slank." Daarna kijk je in de spiegel en je ziet: " Ik ben dik." Soms werkt je affirmatie dan niet.

Nou denk ik dat het niet meteen aan de spiegel ligt. Meisjes met anorexia kijken in de spiegel, ze zouden moeten zien dat ze slank zijn, maar ze zien dat ze dik zijn. En ook mensen die hun lichaam hebben laten verbouwen en er fantastisch uitzien, zien dat soms zelf niet in de spiegel.

Andersom zou het ook moeten kunnen. Dik zijn en in de spiegel zien dat je slank bent. We kennen allemaal dikke zwarte vrouwen die zichzelf mooi (en slank?) vinden. en dan klopt het ook nog: de omgeving vindt ze ook mooi. (Haha, en dan denken we, ja dikke zwarte vrouwen zijn mooi, maar dikke blanke vrouwen--)

Het ligt aan het onderbewuste. We kunnen nog zo vaak zeggen: ik ben slank, maar als het onbewuste het niet gelooft, gebeurt er niets.

Zo ook: ik kan nog zo vaak zeggen: ik heb een mooie houten vloer, maar op onbewust niveau denk ik: het is niet waar. Dus er gebeurt niets.

Wat affirmaties betreft kun je de switch gebruiken: zo gaat je onbewuste ook geloven dat je (bijvoorbeeld) slank bent. Of gebruik ze als een mantra-door héél vaak je affirmatie te herhalen gaat je onbewuste er waarschijnlijk ook in geloven.

Misschien werkt dat ook met mijn houten vloer. Ik geloof niet echt dat mijn onbewuste dat pikt: "Ik heb een houten vloer." (plaatje komt van sil6.nl) En ik wil ook financieel onafhankelijk zijn. Er moet nog wat gebeuren voordat mijn onbewuste het gelooft als ik zeg: "Ïk ben financieel onafhankelijk."

Geen opmerkingen: