zaterdag 27 oktober 2007

Wees niet te gelukkig

In de Volkskrant van gisteren,27 oktober 2007 stond een klein artikeltje met deze titel. (Hart en Ziel ,5)

Dit stond er: Je kunt maar beter niet te gelukkig zijn, want dan komt tegenslag extra hard aan, blijkt uit een onderzoek door psychologen van de University of Virginia. Europese Amerikanen zijn gemiddeld gelukkiger dan leeftijdsgenoten van Aziatische komaf, maar ze hebben wel tweepositieve gebeurtenissen nodig om over één negatieve ervaring heen te komen. Een parkeerboete of een slechte beoordeling hakt erin als je gewend bent aan succes. Mensen die minder gelukkig zijn kijken niet op van pech. Eén complimentje is genoeg om ze er weer bovenop te helpen. Voor het onderzoek, dat is gepubliceerd inJournal of Personality and Social Psychology,volgden de wetenschappers drie weken lang 350 studenten in Japan, Korea en de Verenigde Staten. De studenten moesten dagelijks een score bijhouden van hun tevredenheid en ontevredenheid.

Moeten we daar nou iets mee? Ik vind het niet zo aantrekkelijk, om dan maar niet gelukkig te zijn, voor het geval dat er iets gebeurt dat niet zo leuk is. Vroeger was ik zo. Ook als er iets moois aan zou kunnen komen, verheugde me ik niet teveel, voor het geval dat het niet door zou gaan-bang voor de teleurstelling.

Ik kies ervoor om gelukkig te zijn. Ik denk dat er tools zijn om eventuele tegenslagen op een positieve manier tegemoet te treden. Vaak zijn ze een uitdaging om iets nieuws te proberen en ben je uiteindelijk beter uit.

Twee voorbeelden van mijzelf. Ik verkocht flink wat detox-voetenbaden, tot een van mijn klanten zelf ging importeren en via internet ging verkopen. (de 40 voetenbaden per maand haal ik dus nog niet) Dit zette me aan om mijn website te verbeteren en meer aan promotie te doen. Ik voel me goed door mijn professionele aanpak. Ik heb er veel bijgeleerd.

Hetzelfde verhaal met mijn afirantaboekjes. Ik vind het een hobby om ze zelf te schrijven, papier uit te zoeken, zelf te printen en alleen naar de binder te brengen voor de afwerking. Het printwerk was wel wat veel geworden. En mijn (goede, dure) printer begaf het. Nu laat ik mijn boekjes printen. En ik ben er tevreden mee, want het scheelt gewoon een hoop werk en tijd.

In beide gevallen ben ik door een beetje tegenslag er beter van geworden. Mijn antwoord op het artikeltje is dus: Leer het om bij tegenslagen positief te blijven. Ga er van uit dat het uiteindelijk beter voor je zal zijn.

Geen opmerkingen: