zondag 28 oktober 2007

Maak gebruik van kuddedieren-mentaliteit

De klok is vannacht een uur teruggezet. Ik wil naar de sportschool, maar het is nog te vroeg, hoewel mijn klok zegt dat het al kwart over negen is. Maar daarom zit ik nog even te krant uit te spellen(28 oktober 2007).

Onder de kop: Kuddediergedraagt zich bewusterzijn een paar heel interessante onderzoekjes gemeld. Bijvoorbeeld:Wanneer hergebruiken mensen in hotels hun handdoeken? De gebruikelijke oproep is om het milieu te sparen. Dan doet iets meer dan eenderde van de gasten het. 10 procent extra als er staat dat de meeste andere gasten van het hotel de handdoeken ook hergebruiken. Het meest effectief blijkt echter de boodschap dat de andere gasten die in dezelfde kamer verbleven hun handdoek hergebruiken. die mededeling kwam uit op 53 %. Dit is het verhaal van de Amerikaanse psycholoog Robert Gialdini, in een artikeltje van Ad Bergsma. Ze zouden de Nobelprijs moeten krijgen als dit een grote besparing ten behoeve van het milieu oplevert.

Ik kan in ieder geval vertellen dat ik, toen ik in Diemen woonde zeer enthousiast mijn huisvuil scheidde. Maar hier in Amsterdam wordt het(GFT) niet gescheiden opgehaald. Ik doe vrolijk, net als mijn buren niet meer mee.

Verder valt dit gegeven natuurlijk goed in reclame te gebruiken, wordt ook wel gedaan: 10.000 gebruikers gingen u voor! Nog beter als het over de eigen groep, straat of zelfde middelbare school gaat.

Geen opmerkingen: