zondag 19 april 2009

Oude Wijsheid - Leuk Nieuws

Lang geleden had ik een meisje uit Eritrea in de klas. Ze praatte heel graag en af en toe moest ik haar tot stilte manen. "Maar juf," zei ze dan, "Ik moet praten, anders ga ik uit mijn mond stinken."

Ik moest daar altijd een beetje om lachen. Maar nu begrijp ik dat ze helemaal gelijk heeft en dat het het uiterst gezond is om veel te praten. Door je mond dicht te houden houdt je koolzuur binnen dat er door te praten meer kwijtraakt. Koolzuur is zuur en door te praten wordt je lichaam meer basisch.

Een test hiervoor heeft Herman Aihara vroeger gedaan. Voordat hij aan een lezing begon. testte hij zijn speeksel met een strip en zijn speeksel had een ph-waarde van 7,0, dat is normaal voor speeksel. Na een lezing van twee uur, twee uur praten dus, testte hij zijn speeksel nogmaals. Nu was de ph-waarde 7,5.

Waarom is dat belangrijk? Bij ziekte zijn we meestal te zuur. Als het speeksel licht basisch is en we kauwen ons voedsel goed, heeft dat een licht basische uitwerking op ons bloed en de rest van ons lichaam. Het is goed voor de gezondheid.

Ik kende al de speciale ademoefening voor ontzuring (svara adem), maar ik vind veel praten leuker. Ook schaterlachen (zie vorig artikel) en zingen zijn ontzurend. Wat zingen betreft. Er zijn al onderzoeken geweest dat koorzangers gezonder zijn.

Dit vind ik erg leuk nieuws. Wat vaker gaan kletsen met mijn vriendinnen. Lachprogramma's op tv of dvd's huren. En luid gaan zingen tijdens de afwas of onder de douche. dat vind ik leuker dan ademoefeningen. Nog één ding. Ik vraag me af of saxofoonspelen ook helpt. Ik zal vandaag eens een lange sessie oefenen en mijn adem testen.

En ik kan jullie van harte aanbevelen: praat, zing, lach.

Geen opmerkingen: