donderdag 16 augustus 2007

Het belang van affirmaties

Veel mensen hebben niks met affirmaties. Ze vinden dat de affirmaties belachelijk over komen: ik accepteer mezelf en ik hou van mezelf. Dat ga je toch niet zeggen! En een beetje gelijk hebben ze wel.
Ik ben fantastisch, ik ben vrolijk. Hahaha
Als je de affirmatie niet gelooft heeft het geen zin om het te zeggen. Lijkt het.

Toch wil ik nogmaals zeggen dat affirmaties wel zin hebben. Als kind heb je zo erg vaak te horen gekregen: Jij hebt twee linkerhanden of jij bent lui. (Of over je horen zeggen:"Hij is toch zo lui.") Door dat herhaaldelijk te horen, hoewel het belachelijk was en niet waar, ben je dat tóch gaan geloven.

We hebben vaak niet in de gaten hoe diep sommige overtuigingen in ons onderbewuste vastgeroest zitten. We kunnen niet eens over onze lippen krijgen dat we goed zijn in bijvoorbeeld rekenen of in de financiën, dat we goed met geld om kunnen gaan. Maar als we niet het diepe vertrouwen hebben dat we succesvol zijn, dan zal het lang duren voor het zover is.

Ik ben er van overtuigd dat als we (gemiddeld)180.000 maal te horen hebben gekregen dat we niet zo goed, slim of wat dan ook zijn, dat het goed is om 180.000 maal het tegendeel te horen of tegen jezelf te zeggen. Ook al komt het in het begin heel raar over. Daarom ben ik dan ook begonnen met afirantboekjes te maken (afiranta =affirmatie/mantra). Zodat ik in ieder geval minimaal 180.000 maal (iedere afiranta minstens 10 keer) zal lezen hoe goed ik ben.

Ik geef een voorbeeld: in mijn eerste afirantaboekje staat ergens: ik neem de trap in plaats van de lift. Een hele tijd heb ik iedere avond het boekje doorgebladerd en dus ook dat zinnetje meegenomen. Op een gegeven moment wilde ik op de vijfde verdieping van de Bijenkorf zijn. Ergens in de buurt van de derde etage besefte ik dat ik de trap aan het nemen was. Vroeger zou ik gewoon de lift genomen hebben. Het zinnetje ik neem de trap in plaats van de lift was zo sterk op mijn onbewuste gaan werken, dat ik de lift niet eens gezien had!

Stel je voor dat 10 % van de 18.000 afiranta's vastgeroest raken in mijn onderbewuste. Dan zal ik zeker zo'n zelfvertrouwen hebben als die jonge ondernemer die niet eens wist dat hij misschien ooit zou kunnen falen. (zie vorig artikel)

Geen opmerkingen: